fredag 22 augusti 2014

Kroatien dag 6, 21/8 2014

Natten har varit lite blåsig men vi låg säkert fast i viken Sicenica. Kjell och jag tog jollen in till badstranden och gick en väg som ledde uppåt och uppåt. Men utsikten var otrolig när vi med trötta ben nådde ända upp. Efter den tuffa promenaden åt vi frukost och for iväg.

det hade utlovats oväder med regn och åska senare under dagen och eftersom vi måste ta oss till ön Solta idag så blev Maslinica vårt mål. Mörka moln började torna upp sig över fastlandet så vi beslöt att gå för motor hela vägen, och det var nästan ingen vind, 2-3 m/s sydliga vindar så det var åt fel håll i alla fall.

Det var ca 10 distans att åka och vi tittade lite oroliga upp mot de närmande molnen. När vi kom fram var det lite båtar före som skulle lägga till så vi väntade lugnt utanför hamnen till det var vår tur. Vi fick en kajplats på utsidan av piren och förtöjde för det väntade ovädret. Men det måste ha gått precis på sidan av oss för plötsligt var alla moln borta och solen sken igen!

Ett restaurang besök var planerat senare på kvällen och tiden fram till dess fördrev vi med att ta en promenad och sedan sätta oss på piren för att titta på alla stora och en del väldigt fina båtar som la till i hamnen.

Efter middagen var avklarad fick vi se en uppvisning i Kroatisk folkdans. Kjell och jag satt oss återigen på piren vid båten med varsin rom&cola. Plötsligt lyste hela himlen upp och efter ett tag hördes muller - ovädret ångrade sig och kom tillbaka. Det dröjde inte länge förrän första regnstänket kom och vi gick in i båten. Regnet slutade snart men det blixtrade och mullrade flera timmar, men som tur var inte precis ovanför oss utan ovädret var värst söder om Split.

Sjätte dagen bjöd på sol, regn, åska och trötta ben!