lördag 6 september 2014

Kroatien dag 7, 22/8 2014

Idag var det den sista dagen ute på havet den här semestern. När vi vaknade hade ovädret som var i natt dragit vidare och solen sken igen. Kjell och jag gick för att köpa färskt bröd till frukost och lunch. Vi betalade även hamnavgiften som var den dyraste av de hamnar vi legat i, 560:- + el och vatten 50:-. men det var helt klart en fin och välskött hamn, kanske lite väl "designad" för våran smak.

Efter frukost började den sista färden, vi beslöt oss för att först åka till Rogac för att tanka och sedan in i en stor vik bortanför och bada lite inna det var dags för lunch. Sedan var det dags att hissa segel, det var planen i alla fall.
Det var flera båtar före oss vid macken så vi låg utanför och väntade. Tankningen gick bra, det var inga problem att lägga till vid kajen.

Alla badade och njöt av de sista timmarna ute. Kjell hörde ett varningsmeddelande på VHF:en att tjock dimma var att vänta i hela området. Det blev en snabb tillagad lunch och sedan åkte vi in mot Marina Kastela. Eftersom det bara blåste 1-2 m/s så var vi nöjda med att gå för motor. Vi ville absolut inte hamna mitt i en tjock dimma.

Dimman blev tätare och tätare längre ut, så beslutet att åka in till hamnen kändes rätt. Vi kom fram ca 15:30 och de checkade av båten på en gång. I år hade vi bestämt oss för att åka in till Split och spendera sista kvällen där. Vi skulle ta bussen men möttes av en "taxi" chaufför som prutade utan att vi sa nåt, så 150:- för 4 personer in till centrala Split kändes OK. Tur att vi inte tog bussen, då hade vi förmodligen irrat runt än!
Det blev middag och marknad resten av kvällen och när vi var nöjda ringde Kjell våran pratglada "taxi" och han hämtade oss på samma ställe vi kom till.
Perfekt, det ska vara enkelt att semestra!!

Sista dagen bjöd på dimma, bad och storstad!