onsdag 20 augusti 2014

Kroatien dag 4, 19/8 2014

Tisdag morgon, vaknade efter en lugn natt och åt frukost. Plötsligt började det blåsa sydliga vindar inne i viken utanför Rogoznica. Nu blev det bråttom eftersom Pomenas ankare släppte och vi började dragga snabbt. Det fanns ingen annan båt nära oss så det var ingen fara för kollision. Kjell startade motorn och jag började vinscha upp ankaret. Vilken tur att det inte hände i natt!! Vi har otur i år med att ankaret släpper, när det kommer upp är det fullt med sjögräs, så det är väl därför. Ankaret fastnar inte i sjögräset fast det verkar sitta fast.

Nåväl, allt gick bra och idag hade vi en plan på att segla mot horisonten!! Vi hissade förseglet när vi kommit ut ur viken och hade horisont framför oss. Det blåste 5-8 m/s sydliga vindar och vi seglade i 4-6 knop. Härligt!

Längre och längre ut mot horisonten kom vi och nu var det rejält stora vågor som vi surfade med. Roligt var det och härligt att uppleva.
Men tillslut började hungern göra sig påmind och vi skulle reva seglet, men hur skulle vi göra det bäst i den rätt hårda vinden och de höga vågorna. Ja, om vi gjorde efter konstens alla regler vet jag inte, men jag tog rodret och vände fort båten åt andra hållet medans Kjell revade in seglet. Det gick väldigt smidigt och fort. Eftersom det var en lång sträcka att gå in till fastlandet och någon fin vik så blev det lite kryssning för motor eftersom vi inte ville få de stora vågorna i båtsidan.
Primosten var vårat mål denna dag och vi la oss på en boj, lite svårt eftersom det blåste hårt inne i hamnen, men efter lite omtag så lyckades Kjell få tag i den. Det var tur att vi kom när vi gjorde, det började snabbt fyllas på med andra båtar.
Vilken tur att vi inte fick bojen bredvid oss, den slet sig och båten brakade rakt in i en annan. Lite drama blev det men hamnkillen redde ut det. Sen var det en båt som drev iväg rakt in i sådana där lömska kulor runt en badplats (liknande de som attackerade oss i Vinisce tidigare i veckan). Nästan inne vid stranden fick de äntligen stopp på den och den duktiga hamnkillen redde även ut den situationen. Som sagt - tur vi slapp missöden den här dagen.

Vi hade fått tips om en fin restaurang uppe på berget bredvid kyrkan, Babilon som även jag kan rekommendera. Perfekt service och god mat till rimligt pris! Vi gick upp dit framåt kvällen och åt en tidig middag. Sedan blev det strosning i gränderna och på marknaden som fanns nere i byn. Kjell och jag blev hemkörda med jollen 21:30 men grabbarna höll ut ett tag till.

Fjärde dagen bjöd på härlig segling, STORA vågor, dramatik och god mat!