tisdag 19 augusti 2014

Kroatien dag 3, 18/8 2014

Idag vaknade vi i en lugn hamn, Agana i staden Marina. Kjell och jag gick för att köpa färskt bröd innan Peter och Michael vaknade. En dusch i en otroligt fin anläggning kostade vi på oss, man vet aldrig när det vankas riktig dusch igen. Alla åt en stor frukost innan det var dags att checka ut, det kostade 461 kuna (ca 500:-) rätt saftigt tyckte vi, men det var ett nödvändigt val igår när det blåste.
Vi får dra in på Pizza istället föreslog jag, vilket inte uppskattades av matroserna!

Det var mer lagoma vindar idag, 5-7 m/s N-NO. Vi hissade seglen när vi kommit ut ur viken och började vår resa norrut mot Rogoznica som var dagens tilltänkta mål.

Men eftersom målet låg norrut och det blåste från norr blev färden krokig över havet, vi seglade några timmar i allt från 0,5- 6,0 knop. Peter och Michael tröttnade snart och gick ned för att ta igen den missade sovförmiddagen.

När det var dags för lunch åkte sjökortet fram för att hitta någon bra vik, jag hittade en 1 distans bort och seglen revades och motorn startade. Där var det tomt på båtar och när vi kom närmare förstod vi varför. En stor skylt med ett upp och ned vänt ankare visade att det var ankringsförbud i hela viken, jaha bara att tuffa vidare norrut för att hitta en annan vik.

Lisicine tyckte Kjell skulle passa bra, jag var lite tveksam, men OK vi testar. La ankare och avvaktade, men det draggade så det var bara att vinscha upp igen. Det var fullt med sjögräs på ankaret, då fastnar det inte så bra. Vi beslöt oss för att inte prova igen eftersom vi då fick gå så nära land och det blåste för mycket.

Efter 2 distans hittade vi den perfekta viken, 4 m djupt och ankaret fäste! Nu blev det äntligen lunch, omelett och ostbrödet som vi inhandlade i morse. Jag blev utnämnd till den bästa kocken där och nu!! Fast alla var ju såklart utsvultna och hade inget alternativ på menyn!

Alla badade länge och några snorklade runt. Kjell monterade motorn på jollen eftersom vi skulle använda den senare när vi svajade. När vi kände oss nöjda så drog vi iväg för motor, inget mer segla idag. Det var 5 distans kvar upp till natthamnen Rogoznica och de avnjöts över ett stilla hav, det blåste nästan ingenting. Kjell styrde och jag slumrade till en stund.

Rogoznica har även en hamn men vi skulle åka längre in för att ha vår första natt på svaj. Ankaret fastnade direkt och Peter och Michael drog iväg i jollen för att leta Pizzeria. Efter ett bra tag kom de tillbaka för att hämta oss.

Vi åkte ca 1 distans i en liten jolle med en ganska osäker motor, men vi kom fram och fick vår pizza. När vi skulle tillbaka var det becksvart men vi hade förutsett det och tagit med en lampa. Michael startate och började köra mot båten igen. Efter halvvägs la motorn av - stendöd - (soppatorsk visade det sig) och eftersom årfästet var trasigt fick vi paddla, eller rättare sagt, Kjell fick paddla eftersom någon "glömt" att lägga i två åror! Han var inte så glad för det gratis träningspasset!

Tredje dagen bjöd på segling, bad, sol, god mat och ett träningspass (för vissa)!

Bilder kommer senare, det funkar inte så bra!