söndag 17 augusti 2014

Kroatien dag 2, 17/8 2014

Söndag 17/8 vaknade vi utsövda i Rogac. Alla hade sovit som stockar fast det blåste upp under natten och det gungade rejält. Kjell var uppe tidigt som vanligt men vi andra tog sovmorgon till 10.00.
Stora vågor och blåst
Ute till havs blåste det 15-20 m/s så vi avvaktade till 12:00 innan vi kastade loss. Planen vi hade att gå till Primosten idag var avförd, i så fall hade det blivit stressåkning och det vägrar vi! Kornatiöarna får vänta till ett annat år.

Styckade lite melon som färdkost

Vinden hade mojnat lite men det vågade rejält när vi kom ut ur hamnen. Första stoppet med bad och lunch blev efter ca 6 distans vid ön Drevnik i en vik, Solinska. Det blev egenkomponerad skinksallad och ostmackor. Alla badade och Peter och Michael låg i och snorklade ett bra tag.

Planen efter stoppet var att gå upp till Kopaca, Rogoznica för natten och att segla en stund på vägen dit. Laddade och mätta lättade vi ankar och drog iväg.

Men oj! Från ingenstans började det blåsa igen 10-15 m/s och en sjögång utan dess like! Vi insåg att seglingen var inte en bra idé i de vindarna. Efter ca 2 distans fick vi göra en snabb omplanering av den tänkta rutten och hittade en vik mrd en liten stad, Vinisce, som det nog var lä i - trodde vi ja!
Kursen las om och vågorna sköljde nu över oss, totalt dränkta!

Men vi hade kul i alla fall!!!

Det var 3 guppiga distans till den tilltänkta natthamnen och vi la ankaret som flera andra. Lite osäkra på om ankaret skulle hålla i den stundtals hårda vinden - för lä i den viken var det inte - så satt jag ute och hade koll. Det såg ut att hålla, vi drev ingenting, skönt! Jag gick ned till de andra i båten och satt mig vid datorn. Efter 2 minuter hörde jag ett konstigt ljud och stack upp huvudet för att checka av. Då hade vi draggat in i en lina med små bojar som markerade en badplats! Inte så bra, ropade på Kjell som sov lugnt som startade motorn medans jag började ta upp ankaret. Jädrans bojar trasslade in sig i ankarkättingen, men efter lite backning och upptagning av ankaret så lossnade de.

Oh vad jobbigt det blev nu, skulle vi prova att lägga ankaret på nytt eller söka annan hamn. Det blev efter överläggning det senare alternativet - söka annan hamn. Fram med sjökortet för att hitta ett bra lugnt ställe. Marina Agana runt nästa udde blev valet och där ligger vi nu, inbackade mot kaj, lugnt och stilla, svajnatten tar vi en annan gång.

Andra dagen bjöd på vågor, blåst och saltvattendusch, men skoj hade vi!